Page 247 - Sicredi
P. 247

 247
Planning for the future
Futuro planejado
2010, que – amparada pela Lei 130/09 – induziu o cooperativismo de crédito à profissionalização e à responsabilização da gestão de suas entidades, com a separação entre Diretoria Executiva e Conselho de Administração.
Os dois fatos históricos conjugados – os adventos da Lei 130/09 e da Resolução 3.859/10 – transformaram o Brasil em um dos países com ordenamento jurídico mais favorável ao desenvol- vimento do cooperativismo de crédito no cenário global. Com cer- teza, a conquista é resultado do trabalho persistente e meticuloso realizado por milhares de lideranças do cooperativismo brasilei- ro, desde a época da Assembleia Nacional Constituinte que deu origem à Constituição de 1988 até a aprovação da Lei 130 (a qual exige apoio de no mínimo três quintos dos membros do Congres- so), em 2009.
O Sicredi incorporou de imediato a nova realidade que se instaurou no cooperativismo de crédito. Com isso, as atividades dos empreendimentos que integram o Sicredi continuaram a car-
 130/09 – which encouraged entities to manage cooperative credit professionally and responsibly by separating the Executive Board from the Board of Directors.
These two historical events – Law 130/09 and Resolution 3.859/10 – transformed Brazil into a country with one of the world’s most favorable legal systems for the development of cooperative credit. Certainly this success is attributable to the continuous and diligent hard work of thousands of leaders of cooperativism in Brazil, from the time of the National Constituent Assembly, from which the 1988
Constitution emerged, through the passage of the Supplementary Law in 2009 (which required a three- fifths vote in Congress to pass).
Sicredi immediately began adopting the changes that were instituted with respect to cooperative credit. Thus, while the Boards of Directors of both the credit unions and
the Regional Centers remained
in charge of the regular activities
of Sicredi’s entities, the Executive Boards took over strategic planning for the credit unions and third-
tier entities. This restructuring of the System went on from 2010
to 2012, as noted by Manfred




















































































   245   246   247   248   249